برنامه ویتنام برای افزایش تجارت محصولات حلال با کشورهای اسلامی

ویتنام برای افزایش تجارت حلال با کشورهای اسلامی برنامه های خاصی را برای حمایت از تولید و صادرات این محصولات در نظر گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از برناما، ویتنام با تبدیل شدن به یک تولید کننده و صادرکننده قابل توجه محصولات حلال و در عین حال تقویت روابط دیپلماتیک خود با جهان اسلام، استراتژی دوسویه ای را برای توسعه تجارت حلال خود دنبال می کند.

هانوی، پایتخت این کشور روز سه شنبه میزبان اولین کنفرانس ملی حلال با موضوع «تقویت همکاری های بین المللی و بسیج منابع داخلی برای توسعه صنعت حلال ویتنام» بود تا تعهد این کشور را به گسترش تجارت با جهان اسلام بیان کند.

فام مین، چین نخست وزیر این کشور به شرکت کنندگان خارجی در کنفرانس گفت که دولت این کشور اهمیت زیادی برای توسعه بخش حلال قائل است و این را به عنوان یک فرصت جدید در فعالیت های تولیدی معرفی می کند. وی افزود: ما توسعه بازار حلال را یک همکاری مهم اقتصادی، یک رکن جدید و یک موتور محرکه تازه در توسعه روابط با کشورها به ویژه کشورها و جوامع مسلمان در سراسر جهان می دانیم. وی افزود: ما این را فرصتی طلایی برای بهبود ظرفیت تولید و تقویت همکاری شرکت های ویتنامی برای مشارکت موثر در بازار حلال و زنجیره ارزش جهانی حلال می دانیم. کارشناسان صنعت حلال می گویند که ویتنام با موقعیت استراتژیک در جنوب شرقی آسیا یعنی همسایگی با اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند که تقاضای قابل توجهی برای غذا و خدمات حلال وجود دارد، می تواند از این مزایا استفاده کند. مرکز حلال ویتنام اعلام کرده است که این کشور پتانسیل تولید حدود 34 میلیارد دلار کالا برای کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) را دارد. در سال 2023، مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای OIC حدود 8,5 تریلیون دلار برآورد شد که آنها را به یک قطب اقتصادی قابل توجه تبدیل کرد. چندین شرکت ویتنامی قبلاً وارد بازار حلال شده اند. برای مثال، Minh Phu Seafood Corporation، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میگو، پس از دریافت گواهی حلال، رشد قابل توجهی در صادرات خود به کشورهای مسلمان نشین داشته است. همچنین Vinamilk، بزرگترین شرکت لبنی در ویتنام، محصولات دارای گواهی حلال خود را گسترش داده است و بازارهای جدیدی را در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در نظر دارد. این کشور به دنبال همکاری با نهادهای بین المللی صادرکننده گواهی حلال و کشورهای OIC است تا اطمینان حاصل کند محصولات حلال آن با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. به عنوان مثال، توافقات اخیر با مقامات حلال مالزی و اندونزی با هدف ایجاد شناخت متقابل استانداردهای گواهینامه و افزایش دسترسی به بازار است. نزدیکی جغرافیایی ویتنام به اندونزی، که بازار بزرگ حلال با بیشترین جمعیت مسلمان جهان است این کشور را در موقعیتی استراتژیک برای افزایش و تسریع عملیات صادرات حلال خود به آسیای جنوب شرقی قرار می دهد. مصرف کنندگان اندونزیایی حدود 200 میلیارد دلار برای محصولات و خدمات حلال هزینه می کنند. انتهای پیام

نظرات

captcha